Końcowa cena produktu w sklepie internetowym oraz wartość składanego zamówienia mogą się różnić z uwagi na szereg czynników, takich jak progi cenowe w produkcie, stawki VAT, marża, promocje, przynależność do grup rabatowych, wartości opcji produktu, kody rabatowe i wiele innych. W niniejszym artykule przedstawiamy najważniejsze czynniki wpływające na ostateczną cenę.
Stawka podatku VAT
Jednym z najważniejszych czynników jest oczywiście stawka VAT, która jest doliczana do ceny netto. Gdy wprowadzasz nowy produkt do sklepu, podajesz jego cenę netto, oraz wybierasz wartość stawki podatku VAT, a sklep obliczy cenę brutto. Należy tu również pamiętać o strefach geograficznych, które mogą nakładać inne stawki podatków w zależności od kraju.
Marża
Bardzo istotnym czynnikiem jest również marża, którą wyraża się w procentach również podczas edycji produktu. Marża ta jest doliczana do ceny brutto, a końcowa wartość produktu jest wyświetlana jako Cena końcowa brutto.
Należy pamiętać również o marży nakładanej przez hurtownię. Jeśli importujesz do sklepu produkty z hurtowni, ustawiana marża jest wliczana w cenę podstawową netto. Oznacza to, że jeśli ustawisz marżę na przykład 40%, a produkt w hurtowni kosztuje 100 zł netto, do sklepu zostanie pobrana cena netto jako 140 zł, podczas gdy marża w edycji tego produktu nadal będzie 0 i nie należy jej zmieniać.
Progi cenowe
W edycji produktu masz możliwość ustawienia rabatu uzależnionego od ilości kupowanych sztuk produktu, na przykład -10% ceny przy zakupie powyżej 3 sztuk, -20% przy zakupie powyżej 10 sztuk itd.
Wartości opcji produktu
Jeżeli produkt ma wiele wariantów, na przykład różne rozmiary, możesz dla każdej wartości opcji doliczyć lub odjąć określoną wartość, która będzie mieć wpływ na końcową cenę produktu przed dodaniem go do koszyka.
Szczególnym rodzajem opcji jest wyliczanie ceny na podstawie rozmiaru. Jest to przydatne, gdy prowadzisz sklep z firanami, panelami, fototapetami i innymi artykułami, w których klient musi podać wymiary podczas składania zamówienia. W takim wypadku podajesz cenę dla wymiarów określonych jako domyślne. Wówczas sklep obliczy nową cenę po przeliczeniu powierzchni, która wynikać będzie z rozmiarów podanych przez klienta. Na przykład jeżeli sprzedajesz firanę o wymiarach 80×100 cm w cenie 80 zł, a klient zamówi firanę o wymiarach 80×150 cm, sklep wyliczy cenę 120 zł, czyli:
150/100=1.5. 80 zł*1.5=120 zł.
Promocja i produkt dnia
Niewątpliwie najczęstszym czynnikiem są różnego rodzaju promocje, które możesz zaoferować swoim klientom. Dodając produkt do promocji lub do modułu Produkt dnia, obniżasz jego cenę o zadany procent na stałe lub na określony czas. Należy przy tym pamiętać, że cena promocyjna jest liczona od końcowej ceny brutto, czyli po uwzględnieniu stawki vat, marży, wartości opcji oraz progów cenowych opisanych wyżej.
Przydział do grup rabatowych
Jeżeli w sklepie masz wielu klientów, możesz podzielić ich na grupy rabatowe w menu Klienci i zamówienia > Klienci > Grupy klientów. Gdy klient należący do grupy rabatowej zaloguje się do Twojego sklepu, zobaczy obniżone ceny. W zależności od konfiguracji grupy, sklep może obniżać wszystkie ceny produktów lub wykluczać obniżanie produktów już objętych promocją.
Progi rabatowe
Oprócz czynników wpływających na wartość pojedynczego produktu, istnieją również czynniki wpływające na końcową wartość zamówienia. Jednym z nich są progi cenowe, które obniżają końcową wartość zamówienia, gdy łączna wartość zamówienia przekroczy zadany próg. Progi rabatowe możesz tworzyć w menu Marketing > Rabaty > Progi rabatowe.
Taki rabat będzie widoczny w koszyku przed finalizacją zamówienia.
Kupony rabatowe
Klienci podczas składania zamówienia mogą na stronie koszyka podać jednorazowy kod, który obniży końcową wartość zamówienia o konkretną cenę lub zadany procent. Klient może uzyskiwać kupony rabatowe poprzez newsletter z kodami lub za członkostwo w programie lojalnościowym.